Pàgines

dimarts, 27 d’agost del 2013

El poder pel poder o el desencant de la política

Sembla realment insòlit que, després de tants anys, Catalunya continuï sense tenir la seva llei electoral. Ja es pot entendre que hi hagi visions i propostes diferents dels diversos grups polítics, però també n’hi ha per a molts altres temes de caràcter econòmic, de vertebració del país, de polítiques socials, etc. i no per això els successius governs han deixat de legislar. En diverses ocasions hi ha hagut intents, creació de ponències parlamentàries, estudis d’experts, primers esborranys de la llei, però al final tot ha quedat en un no res per l’expressa voluntat de no arribar a cap acord en aquest tema.

A l’inici de cada legislatura se’n parla, però sense donar-hi cap mena de prioritat. Després comencen uns treballs parlamentaris que s’allarguen en el temps per a no arribar a consensuar cap dels grans esculls que es presenten a l’hora de redactar la nova llei. A tot estirar, es dediquen a debatre i a simular acords sobre temes menors, deixant per al final els punts clau; tant per al final, que s’acaben les legislatures sense haver arribat enlloc. És exactament la situació en què ens trobem ara: es parteix d’un informe previ, redactat per experts ja fa uns quants anys, i hi ha una ponència parlamentària que suposadament hi treballa. Fins ara, podríem dir que no han justificat el sou que cobren perquè tan sols han pogut arribar a acords en temes marginals com la forma de repartir la propaganda electoral, però sense abordar els problemes de fons. Teòricament la disputa, o les discrepàncies entre els partits, rau en la forma de distribuir els escons, de manera que el sistema electoral català esdevingui més o menys proporcional, o que respongui a la necessitat de representar degudament tot el territori. Però, jo diria que tampoc és ben bé això.


El problema no és decidir si cal que cada vot tingui el mateix valor, de manera que el pes electoral recauria en les grans concentracions urbanes, o fins a quin punt cal que s’estableixin mecanismes correctors per tal de donar suficient representativitat a tot el territori català. El problema està en què els partits analitzen primer amb quin dels sistemes en sortirien més beneficiats ells, per després defensar aquell sistema fingint que és el que consideren més just. I el resultat és la incapacitat per a tirar la llei endavant. És a dir que els partits polítics poden arribar a posar-se d’acord i a legislar sobre com s’ha de governar el país un cop es té el poder, però no sobre com s’ha d’arbitrar el sistema electoral que ha de permetre arribar al poder. I la lliçó és clara per a la ciutadania: interessa molt més el poder pel poder, que per les polítiques que es poden fer des del poder.